دوازده ویژگی از ژل رویال برای سلامتی انسان


آشنایی با خواص شگفت انگیز ژل رویال برای سلامتی انسان کمک می کند تا از این ماده کمتر شناخته شده در جامعه، بیشتر از قبل استفاده شود. ژل رویال ماده ای ژلاتینی است که توسط زنبورهای عسل برای تغذیه زنبور ملکه و لاروهای جوان تولید می شود. این ماده علاوه بر خواصی که در کندو دارد، برای درمان انواع بیماری های جسمی و بیماری های مزمن غالباً به عنوان یک مکمل رژیم غذایی برای انسان ها مورد استفاده قرار می گیرد. اگرچه مدت زیادی است که در طب سنتی از این ماده استفاده می شود، اما کاربردهای آن در طب غربی همچنان بحث برانگیز است.

1 » ژل رویال، سرشار از مواد مغذی
ژل رویال از آب، کربوهیدرات، پروتئین و چربی تشکیل شده است. آرایش شیمیایی کامل ژل رویال ناشناخته است، اما تصور می شود که اثرات مثبت آن بر سلامتی از پروتئین ها و اسیدهای چرب بی نظیر آن ناشی می شود.
این مواد شامل نه گلیکوپروتئین است که به طور کلی به عنوان پروتئین های ژل رویال اصلی (MRJPs) و دو اسید چرب، ترانس 10-هیدروکسی-2-دکنوئیک اسید و 10-هیدروکسیدانانو اسید شناخته می شوند. ژل رویال همچنین حاوی چندین ویتامین B و مواد معدنی کمیاب است.

با این حال، ترکیب مواد مغذی بین منابع ژل رویال به طور قابل توجهی متفاوت است. برخی از ویتامین هایی که معمولاً در ژل رویال وجود دارند عبارتند از:
*    تیامین (B1)
*    ریبوفلاوین (B2)
*    پنتوتنیک اسید (B5)
*    پیریدوکسین (B6)
*    نیاسین (B3)
*    اسیدفولیک (B9)
*    اینوزیتول (B8)
*    بیوتین (B7)

این مواد مغذی ممکن است برخی از فواید برای سلامتی داشته باشند، اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد این ماده بی نظیر مورد نیاز است. وجود این مواد است که باعث خاص شدن ژل رویال به عنوان یک مکمل غذایی می شود.


2 » ژل رویال یک ماده آنتی اکسیدان و ضد التهاب است
محققان بر این باورند که ژل رویال به طور گسترده ای می تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را کاهش دهد. در چندین آزمایش در سطح لوله آزمایش و حیوانات، شواهد این طور به نظر می رسد که اسیدهای آمینه خاص، اسیدهای چرب و ترکیبات فنلی موجود در ژل رویال دارای اثرات آنتی اکسیدانی قوی هستند.
علاوه بر این، چندین آزمایش در سطح لوله آزمایشگاهی نشان از کاهش التهاب در سلول های آزمایش شده دارد. البته در حالی که این نتایج امیدوارکننده است، مطالعات انسانی در مورد آن وجود ندارد. برای به دست آوردن نتیجه گیری نهایی در مورد درمان التهاب با ژل رویال، داده های بیشتری لازم است.

3 » کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی با کاهش کلسترول
هم مطالعات حیوانی و هم انسانی نشان می دهد که ژل رویال ممکن است بر کلسترول خون تأثیر بگذارد و از این طریق خطر بیماری قلبی را کاهش دهد. اگرچه مکانیسم دقیق آن نامشخص است، پروتئین های خاص در ژل رویال ممکن است به کاهش کلسترول کمک کنند.
یک مطالعه 12 هفته ای نشان داد که خرگوش های تغذیه شده با ژل رویال میزان کلسترول LDL آنها به ترتیب 28٪ و 23٪ را کاهش یافته است. به طور مشابه، یک مطالعه انسانی یک ماهه منجر به کاهش 11 و 4 درصدی کلسترول LDL  و کلسترول کل در افرادی شد که روزانه حدود 3 گرم ژل رویال مصرف می کنند.
در مقابل، یک مطالعه کوچک انسانی دیگر، تفاوت معنی داری در سطح کلسترول بین شرکت کنندگان تحت درمان با ژل رویال و افرادی که از دیگر داروها استفاده کرده اند، نشان نداده است. در حالی که این مطالعات امیدوارکننده هستند، تحقیقات بیشتری برای درک بهتر تأثیر ژل رویال بر سلامت قلب لازم است.

4 » کمک به بهبود زخم و مشکلات پوستی
ژل رویال چه به صورت خوراکی و چه موضعی ممکن است به بهبود زخم و سایر شرایط التهابی پوست کمک کند .مشخص شده که ژل رویال دارای اثر ضد باکتریایی است که می تواند زخم ها را از عفونت پاک و عاری از آلودگی نگه دارد.
یک مطالعه حیوانی نشان داد که افزایش تولید کلاژن در موش ها با توجه به عصاره ژل رویال وجود دارد. کلاژن یک پروتئین ساختاری است که برای ترمیم پوست بسیار حیاتی خواهد بود. یک مطالعه لوله آزمایشگاهی نشان داد که ظرفیت ترمیم بافت در سلول های انسانی تحت درمان با ژل رویال به طور قابل توجهی افزایش یافته است.
البته برخی مطالعات دیگر وجود دارند که تاثیرات ژل رویال برای بهبود زخم بیماران دیابتی تاثیر خاصی نداشته است. به همین علت تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر ژل رویال در بهبود زخم و ترمیم بافت مورد نیاز است.

5 » کنترل فشار خون با کمک ژل رویال
ژل رویال با کاهش فشار خون می تواند از قلب و سیستم گردش خون شما محافظت کند. چندین مطالعه لوله آزمایشگاهی نشان می دهد که پروتئین های خاص در ژل رویال سلول های عضلانی را در رگ ها و شریان های شما شل می کنند و از این طریق فشار خون را پایین می آورند.
یک مطالعه جدید روی حیوانات، یک مکمل ترکیب ژله رویال با سایر مواد مشتق از زنبور عسل را مورد بررسی قرار داد و کاهش قابل توجهی در فشار خون مشاهده شد. با این حال، نقش دقیق ژل رویال در این مکمل ناشناخته است. برای درک رابطه ژل رویال با فشار خون تحقیقات بیشتری لازم است.

6 » تنظیم قندخون با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب
ژل رویال همچنین با کاهش استرس اکسیداتیو و التهاب ممکن است کنترل قند خون و حساسیت به انسولین را بهبود بخشد. مطالعات متعدد روی حیوانات از افزایش حساسیت به انسولین و اثر محافظتی آشکار بر لوزالمعده، کبد و بافت تولید مثلی در موش های چاق و دیابتی حکایت دارد که تحت درمان با ژل رویال قرار گرفته اند.
یک مطالعه کوچک شش ماهه از انسان، کاهش 20 درصدی قند خون ناشتا را در افراد سالم که روزانه با ژل رویال مصرف می کردند، نشان می دهد. با این حال، تحقیقات در مورد این موضوع محدود است.

7 » عملکرد بهتر مغز با کمک ژل رویال
ژل رویال ممکن است عملکرد مغز را تقویت کند.  یک مطالعه نشان داد که موش های تحت تأثیر استرس که تحت درمان با ژل رویال قرار گرفته اند، سطح هورمون های استرس کمتری دارند و سیستم عصبی مرکزی قوی تری نسبت به گروه های دیگر از خوئد نشان می دهند.
یک مطالعه جداگانه منجر به بهبود حافظه و کاهش علائم افسردگی در موش ها پس از یائسگی شده است که ژله رویال مصرف کرده اند. یک مطالعه دیگر روی حیوانات نشان داد که موش های تحت درمان با ژل رویال قادر به از بین بردن رسوبات شیمیایی خاصی در مغز هستند که مرتبط با بیماری آلزایمر بودند
بیشتر این مطالعات اثرات محافظتی روی مغز و بافت عصبی را به آنتی اکسیدان ژل رویال نسبت می دهند. در واقع این خواص برای تقویت مغز و اعصاب ناشی از آنتی اکسیدان های مختلف موجود در ژل رویال است. گرچه این داده ها دلگرم کننده اند، اما تحقیقات انسانی مورد نیاز است.

8 » درمان خشکی چشم با ژل رویال
محققان بر این باورند که ژل رویال اگر به صورت مصرف خوراکی مورد استفاده قرار گیرد، خشکی چشم را درمان می کند. یک مطالعه بر روی حیوانات و یک مطالعه کوچک انسانی در افرادی که به صورت خوراکی با ژل رویال تحت درمان قرار گرفته اند، نشان داده که بیماری مزمن خشکی چشم در این نمونه ها بهبود یافته است. نتایج حاکی از آن است که این ماده مشتق از زنبور عسل ممکن است ترشح اشک از غدد اشکی در داخل چشم شما را افزایش دهد
نکته مهم این است که هیچ عوارض جانبی از مطالعه انسانی گزارش نشده است. بنابراین، ژل رویال می تواند به عنوان یک محلول کم خطر برای خشکی مزمن چشم مفید باشد. به خاطر داشته باشید که این نمونه با میزان داده های بسیار کوچک، نشان نمی دهد که ژل رویال قادر به درمان خشکی چشم اکثر افراد است. با این حال می توان امیدها به درمان خشکی چشم را بیش از گذشته پیگیری کرد.

9 » ژل رویال یک ماده موثر برای کندکردن روند پیری انسان
ژل رویال می تواند روند پیری را از چند طریق کند نماید. مطالعات نشان می دهد افزایش طول عمر و بهبود عملکرد شناختی در موش هایی که به صورت خوراکی با ژل رویال تحت درمان قرار می گیرند، کاملا مشهود است. ژل رویال همچنین در محصولات مراقبت از پوست موضعی برای مراقبت از پوست سالم و جوان به کار می رود.
تحقیقات حیوانی نشان می دهد که ژل رویال ممکن است از افزایش تولید کلاژن و محافظت در برابر آسیب های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش حمایت کند. از آنجا که تحقیقات انسانی در مورد فواید ضد پیری استفاده از ژل رویال خوراکی یا موضعی کافی نیست، مطالعات بیشتری لازم است.

10 » کمک به سیستم ایمنی بدن انسان
ژل رویال ممکن است پاسخ ایمنی طبیعی بدن شما به باکتری ها و ویروس های خارجی را تقویت کند. برخی مواد موجود در ژل رویال مثل اسیدهای چرب موجود در این ماده باعث تقویت فعالیت ضد باکتریایی می شوند که می توانند بروز عفونت را کاهش داده و عملکرد سیستم ایمنی را پشتیبانی کند. هرچند بیشتر داده های کاربردی محدود به تحقیقات حیوانات و لوله آزمایشگاهی است و نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد؛ اما به نظر می رسد در شرایط بسیار خاص جهان در مواجهه با انواع ویروس ها مثل ویروس کرونا و آنفولانزا، ژل رویال یک گزینه فوق العاده به حساب آید.

11 » کاهش اثرات جانبی درمان های شیمیایی برای سرطان
شیمی درمانی و سایر درمان های سرطانی با عوارض جانبی منفی قابل توجهی همراه است از جمله نارسایی قلبی، التهاب و مشکلات گوارشی بسیار حاد که افراد را از روند درمان شیمیایی ناامید می کند. هرچند خود ژل رویال یک ماده ضدسرطان است و برخی معتقدند می تواند به درمان سرطان کمک کند؛ اما در اینجا به دلیل اینکه مطالعات منتشر شده ای در مورد آن وجود ندارد، صحبتی به میان نمی آوریم. با این حال ژل رویال ممکن است برخی از عوارض جانبی منفی ناشی از برخی درمان های سرطانی را کاهش دهد.
یک مطالعه علمی، کاهش قابل توجهی در آسیب قلبی ناشی از شیمی درمانی در موش های صحرایی را نشان داد که با ژل رویال تحت درمان بودند. یک مطالعه بسیار کوچک انسانی نشان داد که ژل رویال به صورت موضعی ممکن است از موکوزیت جلوگیری کند که یک عارضه جانبی در درمان سرطان بوده و باعث زخم دردناک در دستگاه گوارش فرد مبتلا به سرطان می شود
گرچه تمامی این یافته ها دلگرم کننده است، این مطالعات نتیجه گیری قطعی در مورد نقش ژل رویال در درمان سرطان ارائه نمی دهند. با این حال احتمالا نقش ژل رویال برای کاهش عوارض درمان های شیمیایی برای درمان سرطان، یک نقش فعالانه و موثر است.

12 » درمان علائم یائسگی با ژل رویال
ژل رویال می تواند علائم مرتبط با یائسگی را درمان کند. یائسگی باعث کاهش هورمون های گردش خون می شود که با عوارض جسمی و روحی همراه است. این عوارض شامل درد، تضعیف حافظه، افسردگی، اضطراب و... هستند.
در یک مطالعه، ژل رویال در کاهش افسردگی و بهبود حافظه در موش های یائسه مؤثر واقع شده است. یک مطالعه دیگر در 42 زن یائسه مشاهده کرد که مکمل روزانه 800 میلی گرم ژل رویال به مدت 12 هفته در کاهش درد کمر و اضطراب مؤثر است. با این حال نیاز به تحقیقات بیشتری نیاز است تا علم نوین بتواند در مورد ژل رویال نتیجه گیری کند.

در حالی که ژله رویال قرن ها در داروهای باستانی استفاده می شده است، اما به دلیل عدم تحقیق، اکثراً توسط پزشکان غربی رد می شود (این جمله مستقیما ترجمه شده از منبع است). با این وجود، این محصول تولید شده توسط زنبور عسل هنوز هم به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای انواع بیماری های جسمی و روحی مورد استفاده قرار می گیرد.
تا به امروز، بسیاری از ادعاهای بهداشتی مرتبط با ژل رویال توسط علم نوین تأیید نشده است. بخش عمده تحقیقات موجود محدود به آزمایشگاه های حیوانات و آزمایشات با مطالعات بسیار اندک انسان است. علاوه بر این نمی توان گفت که مصرف ژل رویال 100٪ بدون خطر است. گاهی اوقات عوارض جانبی جدی مانند آنافیلاکسی گزارش شده است.
گرچه تحقیقات فعلی امیدوار کننده است، تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که ژل رویال چگونه می تواند در یک سبک زندگی سالم قرار بگیرد. ما در این مطلب دو قسمتی تلاش کردیم تا به گوشه ای خواصی که بر روی آن مطالعات مختلف انجام شده بپردازیم.